woensdag 23 april 2008

Bier!

Woensdag 23 april 2008, 14:02 uur

Toch wel een experimenteel dagje vandaag, want ik ga bier drinken in de binnenstad! Het is woensdag, mijn vaste vrije dag. De zon staat hoog aan de hemel en ik ben de stad ingetrokken. Ik heb mijn portie kebap inmiddels achter de kiezen en heb nu zin in, jawel, bier! Vandaar dat ik nu één van de schaarse café's ben binnengestapt. En dan bedoel ik natuurlijk niet de talloze thee- en koffiehuizen waarmee de stad is volgeplempt.

Een heugelijk feit: Een halve liter Efes à 4 Turkse lira staat voor me op tafel. Ik heb een paar eerste slokken genomen, goddelijk! Koelgetapte Efes, dat smaakt me! En ook al is het niet druk, er zitten tenminste mensen bier te drinken. Dat is hier in Gaziantep gerust bijzonder te noemen. Aan de tafel naast me zit een zakenman zichtbaar te genieten van zijn goudgele rakker. Hij knikt mij goedkeurend toe.

Dit is echter binnen in een café, daar kun je nog redelijk anoniem van je gerstenat genieten. Straks ga ik echter buiten een biertje drinken bij het Beer House. Ik kan je nu al garanderen dat ik de enige zal zijn. Hier drinkt namelijk niemand buiten een biertje. Dat is nogal een taboe. Stel je voor dat je neef of je buurvrouw je spot terwijl je net een flinke slok neemt van je pilsener! Dan zwaait er wellicht wat, want hier in Gaziantep heeft Allah een flinke vinger - zeg maar gerust een hele hand - in de pap. En ergens in de koran schijnt te staan dat alcohol niet mag. Dus in het conservatieve klimaat dat hier heerst is het zelfs voor de grootste bierliefhebber not done om een glas bier in de buitenlucht te nuttigen. Het zou geen seconde in hem (of haar, dames....) opkomen.

Ondertussen is mijn glas Efes al bijna leeg, ik geniet met volle teugen! Dadelijk even vier lira aftikken en op naar het Beer House!
14:51 uur

Niet gehinderd door enige affiniteit met de islam - of welk geloof dan ook - zit ik momenteel op het terras van het Beer House. Dat is een project van de Deense brouwer Carlsberg, het zit hier gevestigd naast het tamelijk luxe
Tuğcan hotel in het centrum. De koperen ploert is behoorlijk op dreef, het is hier 35° Celsius. Voor mij staat, door de Engelssprekende (!) bediende geserveerd, een lekkere Carlsberg voor me geparkeerd in een schitterend mooi glas. Doet wel gelijk € 4,50, maar dit is dan ook een vrij sjieke biertent. Er is een windje opgestoken, waardoor het hier aangenaam voorbijgangers begluren is.

Hola, wat schetst mijn verbazing? Er komen twee Turkse mannen het terras op. En ja, ze bestellen allebei een biertje! Dit zijn mensen die óf niet uit Gaziantep komen of gewoon schijt hebben aan alles 'wat hoort' en ongestoord aan het bier gaan. Voor de rest is het overigens uitgestorven op dit terras. Maar ik zit tevreden aan mijn biertje en denk dat ik er zo nog maar eentje bestel. Şerefe!

1 opmerking:

Anoniem zei

Proost, Wim !! veel plezier daaro, ennuh... laat je niet bekeren, hahaha !

gr. Tom, Tanja, Arnout